برقراری ارتباط موثر با سالمندان مستلزم درک نیازهای منحصر به فرد آنها و انطباق سبک ارتباطی شما بر این اساس است. در اینجا هفت مرحله به همراه 33 نکته برای کمک به برقراری ارتباط موثر با افراد مسن آورده شده است:

مرحله ۱: احترام و همدلی نشان دهید

  • با افراد مسن با احترام و وقار رفتار کنید.
  • با تلاش برای درک دیدگاه آنها، همدلی نشان دهید.
  • صبور باشید و از عجله کردن آنها در طول مکالمه خودداری کنید.
  • از تکنیک های گوش دادن فعال، مانند تکان دادن سر، حفظ تماس چشمی، و ارائه نشانه های کلامی برای نشان دادن اینکه درگیر هستید، استفاده کنید.

مرحله ۲: از زبان واضح و ساده استفاده کنید

  • روشن، آهسته و واضح صحبت کنید.
  • از زبان ساده استفاده کنید و از اصطلاحات تخصصی یا فنی اجتناب کنید.
  • ایده های پیچیده را به بخش های کوچکتر و قابل مدیریت تر تقسیم کنید.
  • به آنها زمان بدهید تا اطلاعات را پردازش کنند و در صورت نیاز توضیح بخواهید.

مرحله 3: مراقب محدودیت های فیزیکی باشید

  • از هرگونه نقص شنوایی یا بینایی آگاه باشید و ارتباطات خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • بسته به توانایی شنوایی آنها بلندتر یا آرام تر صحبت کنید.
  • از کمک های بصری یا حرکات برای حمایت از ارتباط کلامی استفاده کنید.
  • از نور خوب هنگام مکالمه اطمینان حاصل کنید.

مرحله 4: لحن مثبت خود را حفظ کنید

  • از لحن مثبت و دوستانه استفاده کنید.
  • از صحبت کردن با تحقیر یا حمایت خودداری کنید.
  • در صورت لزوم کلمات تشویق و تمجید ارائه دهید.
  • در صورت لزوم از طنز استفاده کنید اما به حساسیت های فرهنگی توجه داشته باشید.

مرحله 5: در مکالمه فعال شرکت کنید

  • سوالات باز بپرسید تا مکالمه را تشویق کنید و به آنها اجازه دهید افکار و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
  • به آنها زمان بدهید تا بدون قطع کردن یا تمام کردن جملات خود پاسخ دهند.
  • به آنچه که آنها می‌گویند علاقه واقعی نشان دهید.
  • از تسلط بر گفتگو یا تغییر ناگهانی موضوع اجتناب کنید.

مرحله 6: ارتباط غیرکلامی

  • به نشانه‌های غیرکلامی مانند حالات چهره، زبان بدن و ژست‌ها توجه کنید.
  • از ارتباطات غیرکلامی خود آگاه باشید و مطمئن شوید که با کلمات شما همسو است.
  • لبخند بزنید و از حالات صورت مناسب برای انتقال گرما و صمیمیت استفاده کنید.
  • برای نشان دادن توجه، حالت بدنی خوب و زبان بدن باز داشته باشید.

مرحله ۷: با تغییرات شناختی سازگار شوید

  • بدانید که برخی از افراد مسن ممکن است تغییرات شناختی را تجربه کنند، مانند از دست دادن حافظه یا مشکل در سازماندهی افکار.
  • صبور باشید و به آنها زمان بیشتری بدهید تا خودشان را بیان کنند.
  • از کمک حافظه یا نشانه های بصری برای کمک به تسهیل ارتباط استفاده کنید.
  • اطلاعات پیچیده را به قطعات کوچکتر و قابل مدیریت تر تقسیم کنید.

در اینجا 33 نکته اضافی برای تقویت ارتباط با سالمندان آورده شده است:

  1. از نام یا عنوان دلخواه آنها استفاده کنید.
  2. از تحقیر کردن یا رفتار کودکانه با آنها خودداری کنید.
  3. مستقیماً با بزرگسالان مسن تر صحبت کنید، نه فقط با مراقب یا عضو خانواده او.
  4. هنگام مکالمه، حواس پرتی را در محیط به حداقل برسانید.
  5. از تکنیک های یادآوری خاطرات برای استفاده از حافظه بلند مدت آنها استفاده کنید.
  6. هر زمان ممکن است برای توانمندسازی تصمیم گیری، گزینه هایی را ارائه دهید.
  7. به تفاوت های فرهنگی توجه داشته باشید و به ارزش ها و اعتقادات آنها احترام بگذارید.
  8. هنگامی که داستان ها یا تجربیات شخصی خود را به اشتراک می گذارند، از تقویت و اعتبار مثبت استفاده کنید.
  9. از قطع کردن یا تمام کردن جملات آنها برای آنها خودداری کنید.
  10. از درد یا ناراحتی احتمالی که ممکن است بر توانایی آنها در تمرکز حین مکالمه تأثیر بگذارد، آگاه باشید.
  11. از یادداشت های نوشتاری یا وسایل کمک بصری برای پشتیبانی از دستورالعمل ها یا اطلاعات شفاهی استفاده کنید.
  12. مکث و سکوت را در طول مکالمات مجاز کنید، زیرا ممکن است برای پردازش اطلاعات به زمان بیشتری نیاز داشته باشند.
  13. به‌ویژه در زمان‌های پریشانی یا آشفتگی، با آرامش و آرامش صحبت کنید.
  14. از لمس مناسب با رعایت مرزهای شخصی و هنجارهای فرهنگی استفاده کنید.
  15. از وسایل کمکی که ممکن است استفاده کنند (مانند سمعک) آگاه باشید و تنظیمات لازم را برای ارتباط موثر انجام دهید.
  16. از فناوری (مثلاً تماس‌های ویدیویی) برای تسهیل ارتباط با اعضای خانواده دور در صورت لزوم و در صورت تمایل بزرگسالان مسن‌تر استفاده کنید.
  17. از انجام چندوظیفه ای یا مشغول شدن به فعالیت های دیگر در طول مکالمه خودداری کنید.
  18. از مثال‌ها یا داستان‌های آشنا و مرتبط برای انتقال اطلاعات استفاده کنید.
  19. آگاه باشیداز هر گونه موانع زبانی و ارائه خدمات ترجمه در صورت نیاز.
  20. هنگام بحث در مورد موضوعات حساس یا احساسات دشوار، اطمینان خاطر و حمایت عاطفی ارائه دهید.
  21. منعطف باشید و سبک ارتباطی خود را بر اساس ترجیحات و نیازهای فردی آنها تطبیق دهید.
  22. از سوگیری های شناختی بالقوه یا کلیشه های مرتبط با سن آگاه باشید و از فرضیات خودداری کنید.
  23. هنگام برخورد با موانع ارتباطی، مهارت‌های حل مسئله فعال را تمرین کنید.
  24. تا حد امکان آنها را در فرآیندهای تصمیم گیری که بر زندگی روزمره آنها تأثیر می گذارد، مشارکت دهید.
  25. از فناوری و رسانه های اجتماعی استفاده کنید تا در صورت رضایت آنها در ارتباط باشید.
  26. دستورالعمل های کتبی یا خلاصه ای از اطلاعات مهم را برای مرجع ارائه دهید.
  27. از هر گونه علائم ناراحتی یا خستگی در طول مکالمه آگاه باشید و بر اساس آن تنظیم کنید.
  28. از زبان بدن مثبت مانند تکان دادن سر، لبخند زدن و حفظ تماس چشمی استفاده کنید.
  29. به حریم خصوصی و محرمانه بودن آنها در طول مکالمه احترام بگذارید.
  30. در صورت نیاز برای یافتن منابع انجمن یا گروه‌های حمایتی پشتیبانی ارائه دهید.
  31. مشارکت در فعالیت های اجتماعی را برای تقویت ارتباطات اجتماعی و کاهش انزوا تشویق کنید.
  32. از تعصبات یا گرایشات مربوط به سن خود آگاه باشید و آنها را برای ترویج ارتباطات موثر به چالش بکشید.
  33. به طور مستمر خود را در مورد مسائل مربوط به پیری و راهبردهای ارتباطی آموزش دهید.

با پیروی از این مراحل و نکات، می توانید ارتباط با سالمندان را بهبود ببخشید، ارتباطات معنی دار، درک و احترام متقابل را تقویت کنید.

سه مرجع معتبر که در تهیه این مقاله از آنها استفاده شده:

  1. Mayo Clinic - یک سازمان پزشکی مشهور که اطلاعات قابل اعتمادی را در مورد موضوعات مختلف مرتبط با سلامت، از جمله ارتباط با افراد مسن ارائه می‌کند.
  2. موسسه ملی پیری (NIA) - بخشی از مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده (NIH) که منابع جامعی را در مورد مسائل مربوط به سالمندی، از جمله راهبردهای ارتباطی برای افراد مسن ارائه می دهد.
  3. انجمن روانشناسی آمریکا (APA) - یک انجمن حرفه ای پیشرو که بینش ها و تحقیقات ارزشمندی را در مورد تکنیک های ارتباط موثر برای جمعیت های مختلف از جمله افراد مسن ارائه می دهد.
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...